עמוד הבית בלוג ריבית קל"צ או צמודה? כל מה שצריך לדעת
ריבית קל"צ או צמודה? כל מה שצריך לדעת
שתף
24 יול 2020

בדרך ללקיחת המשכנתא בטח נתקלתם בביטויי מסלול ריבית קל"צ או צמודה…

מעבר לזה שזה לא אומר לכם כלום, אתם בטח שואלים את עצמכם מה עדיף? תנו לנו לעשות לכם חיים קלים יותר, במאמר שלפניכם ????

קצת לפני שנצלול שני הסברים הכרחיים לביצוע ההשוואה:

  1. אחוז הריבית נשאר קבוע ולא משתנה. מה שעשוי להשתנות הוא גובה קרן המשכנתא. במקרה של צמוד מדד הקרן עשויה לעבור שינויים ובמקרה של לא צמוד מדד הקרן לא תשתנה.
  2. שיש להבין הוא מה זה בכלל מדד? מדד, או בשמו המלא מדד המחירים לצרכן הוא בעצם הערכה של שינוי שווי הכסף.

לדוגמא, אם בשנה X כיכר לחם עולה חמישה שקלים ובשנה לאחריה אותה כיכר לחם עולה חמישה שקלים וחמש אגורות (בהנחה שמחיר הרכיבים לא השתנה) אזי מדד המחירים לצרכן עלה באחוז אחד.

הכסף שלנו למעשה שווה עכשיו פחות ממה שהוא היה שווה בשנה שעברה.

המשותף בין המסלולים

להבדיל ממסלול בו הריבית משתנה, במסלול זה שינויים בשוק הפיננסי לא ישפיעו על גובה הריבית. החסרון במסלולים אלו הוא שבמידה ונרצה למחזר משכנתא או לעשות סילוק משכנתא נאלץ לשלם עמלת פירעון מוקדם.

ריבית  קבועה צמודה למדד

כפי שציינו, אחוז הריבית לא משתנה אך הקרן (סכום המשכנתא) משתנה על פי מדד המחירים.

יתרון

לרוב, בגלל שמדד המחירים נמצא בד"כ בעלייה, הריבית במסלול זה נמוכה יותר מהמסלול לא צמוד המדד

חסרון

הקרן עשויה לגדול בכל שנה וכך ההחזר החודשי עשוי לגדול

ריבית קבועה לא צמודה מדד (קל"צ)

במסלול זה גם הריבית וגם גובה הקרן לא משתנה באף שלב. מה שאומר שההחזר החודשי יישאר תמיד באותו גובה.

יתרון

  1. החזר חודשי קבוע
  2. עלייה במדד המחירים לא תשפיע על גובה הקרן

חסרון

    בד"כ הריבית במסלול זה יקרה יותר מהריבית במסלול צמוד המדד.

מה כדאי לי?

על פניו במבט ראשוני הריבית של צמוד מדד נמוכה יותר מהריבית של לא צמוד מדד. השאלה העיקרית היא באיזה הפרש?

במידה ומדד המחירים לצרכן יעלה ביותר אחוזים מההפרש בין הריביות אזי מסלול שאינו צמוד מדד משתלם יותר. העלייה במדד המחירים גבוהה יותר מן ההפרש בין הריביות ולכן בסך הכולל במסלול שאינו צמוד מדד נשלם פחות.

דוגמא

בשביל להבין יותר ניתן דוגמא מספרית. נניח שהריבית במסלול צמוד מדד היא קבועה על 2.4% ובמסלול לא צמוד מדד הריבית עומד על 3.0% _הפרש של 0.6%) במידה ומדד המחירים יעמוד על יותר מ 0.6% בממוצע (לאורך שנות המשכנתא) המסלול שאינו צמוד מדד ישתלם יותר וכן להפך. במצב שהוא יהיה בדיוק 0.6% לאורך השנים לא יהיה הבדל בין המסלולים

מסקנה

קשה להעריך מה יהיה השינוי במדד המחירים בעתיד, באופן תמידי כאשר ניקח 25 שנים נמצא עלייה מתמדת במדד המחירים. אך מה שיקבע איזה מסלול משתלם יותר הוא בכמה יעלה מדד המחירים (בממוצע) לאורך השנים. לרוב, הבנקים עושים הערכה כך שההפרש בריביות בין המסלול צמוד המדד למסלול לא צמוד המדד יהיה זהה לעלייה במדד המחירים.

סיכון- מה שכן, המסלול שאינו צמוד מדד, הוא מסלול בעל סיכון נמוך יותר מרגע לקיחת ההלוואה אתם יכולים לדעת מה יהיה גובה ההחזר בכל חודש. אמנם במסלול צמוד המדד ייתכן שתשלמו פחות אך ייתכן שגם תשלמו יותר.

מה יכול לעזור לי?

כאן נכנס המקום של יועץ המשכנתא. היועץ יוכל להבין ביחד אתכם לכמה שנים אתם רוצים לקחת את המשכנתא ולהעריך מה המגמות הכלכליות שעשויות לחול בשנים האלו וכך לעזור לכם למצוא את המסלול המתאים לכם.

לדוגמא, אם אתם מתכוונים לקחת משכנתא ל-8 שנים (נחשב לטווח קצר) והיועץ מעריך שמדד המחירים בשנים הקרובות לא יהיה גבוה במיוחד הוא ימליץ לכם לקחת מסלול צמוד מדד. אך לשנים רבות כנראה שיומלץ לכם לא לקחת סיכון על סמך המדד ולבחור במסלול שאינו צמוד מדד.

לסיכום,

כאשר אתם בדרך להרכיב מסלול לקיחת הלוואה יש צורך לבחון מקצועית מה נכון לכם! לא תמיד מה שיהיה נכון לכם עשוי להיות הפתרון של כולם.

נשארתם עם שאלות? צרו איתנו קשר.

וואצאפ פנייה למשכנתא חכמה ייעוץ בוואטסאפ